Jakie możliwości dają targi pracy?
Edyta Sander
Zdobywała doświadczenie, koordynując pracę biura karier na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie oraz tworząc i wdrażając strategię University Relations dla State Street Banku. Na swoim koncie posiada również doświadczenie agencyjne oraz setki zrealizowanych projektów strategicznych (m.in. strategie employer brandingowe, analizy, audyty) i komunikacyjnych (m.in. eventy, materiały reklamowe, kampanie content marketingowe). Osoba odpowiedzialna za całościowe funkcjonowanie i skuteczną realizację projektów strategicznych i komunikacyjnych zespołu MBE:branding.
Dla pracodawcy targi pracy to możliwość znalezienia idealnego pracownika do swojej firmy, ale również szansa na poznanie oczekiwań kandydatów względem rynku pracy. Dla uczestników – to sposób na znalezienie pracy lub praktyk. Jak przygotować się do udziału w targach i czy warto wziąć w nich udział, jeśli nie szukamy obecnie zatrudnienia?
Wielu pracodawców w jednym miejscu
Targi pracy to wydarzenie, które cyklicznie odbywa się na większości uczelni. Dla uczestników ta impreza to możliwość spotkania w jednym miejscu kilkudziesięciu (lub nawet kilkuset) pracodawców, którzy obecnie rekrutują. W czasie naszej obecności na wydarzeniu mamy więc możliwość poznania i porozmawiania osobiście z przedstawicielami wielu firm, zamiast wertować setki stron internetowych. Możemy poznać ofertę rekrutacyjną naszego potencjalnego pracodawcy, ale też dowiedzieć się, jakie ma oczekiwania względem pracowników. Być może, aby dostać pracę na wymarzonej pozycji, będziemy musieli zdobyć dodatkowe umiejętności, o których wcześniej nie pomyśleliśmy. Często też mamy szansę skonfrontowania własnej opinii na temat pracodawcy z doświadczeniami osób, które zatrudnia.
Warsztaty i szkolenia
Oprócz stoisk, na których można porozmawiać z pracownikami interesującej nas firmy, mamy też możliwość wzięcia udziału w warsztatach i szkoleniach organizowanych przez pracodawców, gdzie pod okiem ekspertów można zdobyć umiejętności aktualnie atrakcyjne na rynku pracy. Dodatkowo warto wziąć udział w prezentacjach dotyczących trendów na rynku pracy, które niejednokrotnie towarzyszą targom. Takie prezentacje często są prowadzone przez praktyków i dotyczą obecności kandydata na portalach dla profesjonalistów (na przykład na LinkedIn) czy autoprezentacji w trakcie spotkania rekrutacyjnego.
Konsultacje CV i próbne rozmowy rekrutacyjne
Coraz częściej w czasie targów pracy można skonsultować swoje dokumenty aplikacyjne i odbyć próbne rozmowy rekrutacyjne z przedstawicielami pracodawców. Konsultacja daje możliwość dowiedzenia się od ekspertów, czy informacje, które zawarliśmy w swoim CV są atrakcyjne dla pracodawców lub jakie pytania mogą pojawić się na prawdziwej rozmowie rekrutacyjnej. Niejednokrotnie spotkania te kończą się zaproszeniem na rozmowę do siedziby firmy, nie warto więc lekceważyć tej możliwości.
Ludzka twarz firmy
Z reguły chętniej aplikujemy do firmy, jeśli znamy kogoś, kto już tam pracuje i wiemy, jak wygląda standardowy dzień pracy. Targi pracy (ale też inne wydarzenia, podczas których poznajemy reprezentantów firm) dają nam możliwość zadania pytań, na które nie znajdziemy odpowiedzi na stronie internetowej czy w ogłoszeniu rekrutacyjnym.
Targi pracy to wydarzenie, które daje możliwość znalezienia swojego nowego pracodawcy, zanim jeszcze zdecydujemy się na aplikowanie czy odwiedzenie jego strony internetowej i sprawdzenie aktualnych ofert pracy. Ale nie tylko! Możemy spotkać na nich także firmy, o których istnieniu dotąd nie mieliśmy pojęcia, a może to właśnie one okażą się idealnym miejscem do rozpoczęcia kariery i dalszego rozwoju.