Rynek usług informatycznych i teleinformatycznych w Polsce rozwija się nieustająco od kilku lat.
Katarzyna Czechowska
Recruitment Consultant ICT Sales HRK S.A.
Według ekspertów głównym czynnikiem, który wpływa na pozytywną dynamikę tego sektora są przede wszystkim bardzo wysokie kompetencje specjalistów IT, które skutecznie zachęcają zagraniczne firmy do inwestycji na polskim rynku.
Obecnie nie mówimy już tylko o programach stażowych, które wspólnie z uczelniami oferują duże firmy technologiczne, ale o budowaniu umiejętności już od najmłodszych lat. Bardzo popularne stały się programy edukacyjne dedykowane już dla pięciolatków, na których młodzi uczestnicy rozpoczynają swoją przygodę z programowaniem, tworząc m.in. gry i aplikacje oparte na przykład na technologii Java.
Rozwój rynku IT to nie tylko rosnące z roku na rok zapotrzebowanie na najlepszych programistów, architektów czy testerów, ale również widoczny wzrost projektów rekrutacyjnych w obszarze stanowisk handlowych. To kluczowe role, które mają realny wpływ na rozwój biznesu, umacnianie pozycji oraz wizerunku firmy na rynku lokalnym, dlatego ważne jest, aby zapewnić odpowiednie zasoby personalne w firmie również w tym zakresie.
Kompetencje pożądane na stanowiskach handlowych
Najwięcej rekrutacji, które regularnie pojawiają się na rynku, dotyczy samodzielnych handlowców na stanowisku Kierownika ds. Kluczowych Klientów (Key Account Manager). Kluczem do sukcesu na takich stanowiskach jest umiejętność budowania relacji biznesowych na rynku, nastawienie na realizację celów i założeń biznesowych oraz specjalizacja – sektorowa lub produktowa. To 3 elementy, na które pracodawcy szczególnie zwracają uwagę podczas procesów rekrutacyjnych.
Kompetencje miękkie, takie jak komunikatywność i otwartość, pozwolą nawiązać i zbudować trwałe relacje z klientami, które będą owocowały przez długie lata. Doświadczenie we współpracy z konkretnym sektorem klientów lub zainteresowanie daną technologią wzmocni naszą pozycję eksperta oraz pewność siebie w kontaktach biznesowych. Rynek IT wykazuje obecnie duże zainteresowanie Key Account Managerami dedykowanymi do rozwoju oraz sprzedaży rozwiązań związanych z bezpieczeństwem IT. Jest to obszar, w który firmy – szczególnie z sektora finansowego oraz energetycznego – od kilku lat bardzo mocno inwestują. Eksperci prognozują, że przez najbliższe lata inwestycje w tej dziedzinie jeszcze wzrosną.
Pracodawcy cenią również u kandydatów doświadczenie w pracy po stronie firmy, która specjalizuje się w integracji infrastruktury lub systemów informatycznych. Sprzedaż projektów integracyjnych pozwala kandydatowi poznać oraz zbudować doświadczenie oparte na różnych rozwiązaniach, które oferują producenci, nie zamykając się tym samym na jedną technologię. Po pewnym czasie kandydat sam może dokonać wyboru i wybrać świadomie technologię, która najbardziej go interesuje i w której chce się specjalizować.
Praca na stanowiskach sprzedażowych w sektorze IT to nie tylko możliwość uczestniczenia w zaawansowanych, często prestiżowych projektach informatycznych, ale również motywujące warunki finansowe, które są dostępne nawet dla kandydatów z 2-4 letnim doświadczeniem zawodowym. Junior Key Account Manager może liczyć na wynagrodzenie podstawowe w wysokości około 6 000 zł brutto, wynagrodzenie podstawowe Key Account Manager’a z 5-10 letnim doświadczeniem kształtuje się na poziomie 10 000-14 000 zł brutto. Standardem jest również system premiowy oraz dodatkowe benefity, które zachęcają do współpracy, na przykład: karta sportowa, ubezpieczenie medyczne, a także samochód służbowy.