Julita Mucha
Employer Branding Specialist, Biuro Karier, Politechnika Warszawska
Talenty niezmiennie pozostają w cenie i coraz trudniej do nich dotrzeć. Mimo trudności w pozyskaniu interesujących kandydatów nadal nie wszystkie oferty rekrutacyjne są jawne, dlatego droga do ukrytego rynku pracy daje szansę na rozpoczęcie ciekawszej kariery zawodowej.
W zależności od źródła ukryty rynek pracy w Polsce szacowany jest na 60 do 80 proc. procesów rekrutacji. A to oznacza, że te oferty, które są oficjalnie dostępne, to jedynie czubek góry lodowej. Ukryty rynek pracy to wszystkie stanowiska, na które pracodawcy poszukują specjalistów, ale nie dowiesz się o tym w standardowy sposób. Jak się dostać do tych propozycji? Skąd potrzeba pracodawców, by nie wszystkie oferty odsłaniać?
Dla pracodawcy same plusy
Coraz popularniejszym (i tańszym od standardowych kampanii rekrutacyjnych) rozwiązaniem stosowanym przez pracodawców są tzw. programy rekomendacyjne. Standardowa kampania rekrutacyjna to dla zatrudniającego nie tylko ogromne koszty, ale i większe ryzyko związane z niepowodzeniem rekrutacji. Jeśli firma oprze poszukiwania na programie rekomendacji, to po pierwsze skróci czas selekcji – pracownicy poinformowani o akcji, mając przed sobą wizję nagrody finansowej – bo tak działają takie programy, uruchomią swoje kontakty. Po drugie wezmą na siebie część ryzyka związanego z pozyskaniem nowej osoby – dwa razy zastanowią się czy znajomy jest godny polecenia i czy można dopuścić go do ukrytej rekrutacji.
Sieć networkingowa
Networking nazywany jest drogą do ukrytego rynku pracy. W skrócie to długofalowe budowanie relacji zawodowych opartych o wzajemne wymienianie się wiedzą, umiejętnościami, wsparciem zawodowym. To jedno z najskuteczniejszych narzędzi w procesie poszukiwania pracy. Pytanie, czy znajomi z sieci networkingowej wiedzą, że szukasz pracy? Czy poznali cię jako eksperta w danej dziedzinie? Czy korzystali z twojego wsparcia i dzięki temu mogą cię dalej polecać?
Jesteś rekrutowany, ale o tym nie wiesz
Pracodawcy sięgają po coraz bardziej niekonwencjonalne metody zdobycia uwagi atrakcyjnego kandydata. Są to nie tylko wymyślne akcje z obszaru employer branding, ale również działania nie wprost – takie, podczas których uczestnik nawet nie wie, że jest oceniany jako potencjalny pracownik. Tego typu metody stosują pracodawcy mający problemy z tradycyjną selekcją bądź poszukują eksperta na „trudne” stanowisko. Sprawdzają się tu wszelkiego rodzaju konkursy, zadania (np. na konferencjach, targach branżowych): uczestnik imprezy musi rozwiązać zadanie, przeanalizować problem. To tylko przykład, ale jako osoba pragnąca dostrzec szansę na wejście na ukryty rynek pracy, musisz umieć rozpoznać podobne okazje. Szukasz pracy w branży marzeń? Bywaj na wydarzeniach, na których bywają specjaliści tej branży.
Absolwent wsparciem dla studenta
Kiedy podczas eventów promujących konkretnego pracodawcę wśród studentów firmę reprezentuje absolwent uczelni, obserwuję ogromny skok zainteresowania. Skupienie studentów jest ogromne. Oto mają przed sobą żywy dowód na realną karierę zawodową w branży. To absolwent powie studentom wydziału, na którym skończył studia, gdzie i w jaki sposób najskuteczniej szukać pracy.
Dojście do ukrytego rynku pracy pozostaje wyzwaniem, ale wysiłek się opłaca. Warto spróbować różnych metod, by skorzystać z jego oferty.